Аналітика / Кадри і зарплата

Е-лікарняні в ситуаціях: аналізуємо практику

31.10.2021
З 01.10.2021 оновлений Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234 (далі – Порядок № 1234). І хоча змін не так багато, але вони суттєві, про це читайте у статті: Нові правила формування Е-лікарняних з 01.10.2021".Цей Порядок потрібно проштудіювати у першу чергу лікарям, які досить часто допускають помилки, не завжди їх виправляють, створюючи низку проблем роботодавцям. ПФУ теж продовжує експериментувати, внаслідок чого: змінюються прізвища застрахованих осіб, причини непрацездатності, Е-лікарняні «блукають» невідомо де, то зникаючи, то появляючись. Це триває вже четвертий місяць і кінця поки що не видно…Розглянемо кілька реальних ситуацій з Е-лікарняними, що виникали у жовтні 2021.
Чи можна Е-лікарняний подовжити паперовим листком непрацездатності? З 01.10.2021 це можливо у разі, якщо лікар допустив помилку під ча сформування медичного висновку й пропущений 7-денний строк, встановлений для внесення змін до медичного висновку та Е-лікарняного. Тоді лікар може оформити паперовий листок непрацездатності, попередньо скасувавши помилковий електронний запис у реєстрі медичних висновків.
Зверніть увагу! У такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров'я, а за її відсутності ― керівник закладу. Якщо ж паперовий листок непрацездатності є продовженням електронного, то зазначається номер Е-лікарняного, який продовжується.
У Е-лікарняному неправильно вказано по батькові працівника: чи можна оплачувати?
Ні, Е-лікарняний не підлягає оплаті у зв’язку з зазначенням некоректних особистих даних застрахованої особи.У цьому випадку, роботодавцю варто перевірити, чи правильні дані подаються у складі звітності з ЄСВ. Працівнику ж варто перевірити свої персональні дані у медичному висновку, сформованому лікарем, і уточнити, чи вірні відомості були вказані у декларації, укладеній з лікарем.Про помилки у Е-лікарняних, їх виправлення залежно від виду помилки та чому їх немає у електронних кабінетах роботодавців-страхувальників читайте у статті «Як працювати з Е-лікарняними: поради ПФУ і Фонду соцстраху».
У Е-лікарняному було правильно вказано прізвище працівника, але через кілька днів змінилося на інше: чи можна оплачувати?
Найімовірніше, це збій програмного забезпечення ПФУ чи некоректність взаємодії ЕСОЗ і Реєстру застрахованих осіб. Однак такий листок непрацездатності неможливо ідентифікувати як виданий конкретній застрахованій особі. По-перше, комісія соцстраху не може призначити матеріальне забезпечення працівнику з іншим прізвищем, навіть, якщо ІПН правильний.По-друге, під час опрацювання заявок-розрахунків спеціалісти Фонду перевіряють наявність Е-лікарняного в електронному кабінеті страхувальника. Тож шансів немає. Проте комісії соцстраху протокол про таку невідповідність може й варто скласти. Отже, брати в роботу можна тільки Е-лікарняний, у якому вказані всі вірні дані щодо застрахованої особи (працівника). І знову постає питання, а як же бути з дотриманням 10-денного строку для призначення матзабезпечення. Адже, якщо навіть фіксувати факт надходження Е-лікарняного у відповідному журналі, то виходить, що потрібно там же зазначати факт неочікуваної зміни даних.
10-денний термін для призначення матзабезпечення: як рахувати?
Документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження (ч. 1 ст. 32 Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV). Яку саме дату вважати датою надходження Е-лікарняного? Фонд пропонує рахувати 10-денний строк після дати видачі Е-лікарняного. Електронний лікарняний вважається виданим через сім днів після зміни статусу на «Готовий до сплати», а лікарняні по вагітності та пологах ― через сім днів після дати відкриття. Тобто провести засідання комісії із соціального страхування і призначити допомогу необхідно упродовж 10 календарних днів з дня видачі лікарняного. Після призначення допомоги роботодавець має ще 5 робочих днів, аби сформувати і подати до Фонду соцстраху заяву-розрахунок.
Працівнику видали кілька листків непрацездатності як первинні: як рахувати термін для направлення на МСЕК Лікуючий лікар ініціює питання перед ЛКК щодо направлення хворого на МСЕК у разі наявності в пацієнта стійкого чи необоротного характеру захворювання із дня настання непрацездатності чи у зв'язку з одним і тим самим захворюванням у разі:● безперервної тимчасової непрацездатності, що засвідчена медичними висновками ― не пізніше ніж через 120 днів;● коли випадок тимчасової непрацездатності переривався ― не пізніше, ніж через 156 днів..Тому у даному випадку важливо, за яким захворюванням видавалися листки непрацездатності та чи переривався страховий випадок. Питання визначення строків для направлення на МСЕК у компетенції медичного закладу. Роботодавцю ж треба пильнувати, щоб випадкового не нарахувати лікарняні за день направлення на МСЕК – у разі встановлення інвалідності працівнику цей день не оплачується.
Перше місце роботи працівника: чи треба подавати Анкету до ПФУ, щоб побачити Е-лікарняний?
Відомості у Реєстр застрахованих осіб вносить роботодавець, подаючи відповідні дані у складі звітності з ЄСВ. Але ж тих даних зовсім мало у додатку Д5 до Податкового розрахунку. До подання цих відомостей новоприйнятий працівник з першим місцем роботи не ідентифікується як застрахована особа. Для внесення (уточнення) даних до умовно-постійної частини облікової картки (що є складовою Реєстру) працінику як застрахованій особі потрібно самостійно подати Анкету до ПФУ та додати до неї відповідні документи. Зокрема, це відомості про паспортні дані. Така Анкета подається застрахованою особою за формою, наведеною у додатку 2 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління ПФУ від 18.06.2014 № 10-1.До речі, прізвище, ім’я, по батькові, ІПН і паспортні дані – це якраз ті ідентифікатори, через недостовірність даних яких роботодавець-страхувальник може не отримати Е-лікарняний.
Сумісник надав засвідчений скрін, а Е-лікарняного немає: які ризики у разі неоплати?
На жаль, ситуація з Е-лікарняними ПФУ ще не вирішена. Фонд же під час опрацювання заявки-розрахунку перевіряє наявність Е-лікарняного у кабінеті страхувальника. Про те, як діяти у цій ситуації можна дізнатися зі статті: «Немає Е-лікарняного сумісника: як діяти роботодавцю?». Фонд соцстраху визнає належною підставою для оплати Е-лікарняного сумісника або його наявність у електронному кабінеті роботодавця-страхувальника, або паперовий витяг з ЕРЛН, отриманий сумісником у відповідному територіальному органі ПФУ. Отже, з одного боку маємо перехід на Е-лікарняні, з іншого роботодавці вимушені вести облік усіх листків непрацездатності в електронній формі чи паперовому журналі, щоб зафіксувати факт надходження Е-лікарняних, у тому числі тих, що надійшли з запізненням.
Працівник хворів з 9 по 15 жовтня 2021: як подати Довідковий?
Перше питання, що виникає: навіщо подавати Довідковий як «Звітний»? Скажете, для призначення матеріального забезпечення на підставі Е-лікарняного. Проте у даному випадку останнім місяцем, що потрапляє і до розрахункового період, і до страхового стажу є вересень 2021. Тому подавати потрібно Податковий розрахунок за звітний період (3 квартал).Як відомо, Довідковий як «Звітний» подається за поточний звітний період, а не за попередній. Тож у цьому випадку подаємо Податковий розрахунок за звітний період (3 квартал).
Практичні ситуації з Е-лікарняними розглядалися на онлайн-семінарі: КВЕСТ З Е-ЛІКАРНЯНИМИ, СЕРЕДНЯ ЗАРПЛАТА & ПОДАТКОВИЙ РОЗРАХУНОК: ЯК ДІЯТИ В НЕСТАНДАРТНИХ СИТУАЦІЯХ?
Світлана ЛІСТРОВА




Залиште відгук чи коментар

* Обов'язкове поле

Дякую!

Ми зв'яжемося з вами найближчим часом.

Can't send form.

Please try again later.